Kelhafornia.com - Forums
Oud
  (#1 (permalink))
Junior member
slim is onderweg naar roem

slim's Avatar

Question Filosofie - 24-08-2007, 19:53

Wat is filosofie?
Filosofie is liefde tot wijsheid.

Waarover zou ik moeten filosoferen?
god hypothese?, liefde?, emotie?, natuurkunde?, economie?, wiskunde?, psychologie?, samenleving?, oorlog?, evolutie?, creationisme?, filologie?, teleologie?, antropologie?, epistomologie?, morfologie?, communicatie?, integratie?, assimilatie?.

Waarom zou ik moeten filosoferen?
Omdat je maar een keer leeft, en zodoende maar een kans krijgt om alles te begrijpen. Je kunt niet zeggen ik ga het nu eerst zo doen, en later zal ik uitzoeken of ik begrijp wat ik aan het doen ben.

Zullen we aan het filosoferen gaan???

Laatst aangepast door Predator : 26-11-2007 om 21:06.
Met citaat antwoorden
Oud
  (#2 (permalink))
Sitemanager
Predator is een beroemdheid op het forumPredator is een beroemdheid op het forumPredator is een beroemdheid op het forum

Predator's Avatar

24-08-2007, 20:07

Zo een hoop ...ologie(en)
Alleen ben ik niet zo goed in een onderwerp verzinnen,, dus stel ik voor dat slim ff een onderwerp op tafel gooit.

Film doet het niet? Of wil je een filmpje posten? Lees dit!
Met citaat antwoorden
Oud
  (#3 (permalink))
Member
tachelhit_ikorn is een beroemdheid op het forumtachelhit_ikorn is een beroemdheid op het forumtachelhit_ikorn is een beroemdheid op het forum

tachelhit_ikorn's Avatar

25-08-2007, 17:54

Whaaahahah Slim jij bent inderdaad slim hihiih
Met citaat antwoorden
Oud
  (#4 (permalink))
Junior member
ThaRealTamgount is onderweg naar roem

ThaRealTamgount's Avatar

05-09-2007, 19:26

Waar wil je over filosoferen?

Han Oenay Fesussen Or7lien Wa Duzh Iy Fessussn Or Nzien

Power 2 The United States Of Imgoun
Met citaat antwoorden
Oud
  (#5 (permalink))
Junior member

slim's Avatar

06-09-2007, 22:20

ja nou, kies maar!!!!

ik kijk uit naar hevige, mooi, soms moeilijke maar altijd leuke discussie.

slim
Met citaat antwoorden
Oud
  (#6 (permalink))
Junior member

ThaRealTamgount's Avatar

07-09-2007, 22:28

Citaat:
Origineel gepost door slim Bekijk Bericht
ja nou, kies maar!!!!

ik kijk uit naar hevige, mooi, soms moeilijke maar altijd leuke discussie.

slim

Ik ben niet zo van de filosofie. Over bepaalde kwesties kan je beter niet filosoferen, want die staan vast en de reden waarom een bepaald iets gebeurd is zó logisch dat het geen zin heeft om te filosoferen. Je raakt snel uitgefilosofeerd.

Met citaat antwoorden
Oud
  (#7 (permalink))
Junior member

slim's Avatar

08-09-2007, 00:50

beste mede filosoof (ThaRealTamgount),

Het lijkt me duidelijk dat je hebt zitten filosoferen over het nut van filosofie. Wat ik hiermee wil zeggen is dat zelfs wanneer je niet wilt filosoferen, je toch filosofeert.

P.S: Filosofie maakt dingen alleen maar duidelijker. Dat iets al eenigzins duidelijk is wil niet zeggen dat er niet meer over gefilosofeerd kan worden. Volgens mij is trouwens niets zo duidelijk als jij het voorstelt, en dat logische van dingen daar valt ook wel wat van af te dingen.

ik geef een voorbeeld:
Wanneer je je vinger stoot voel je pijn in je vinger. Dit terwijl de pijn (de informatie van wat pijn is) eigenlijk in de hersenen zit. Dat je pijn in je vinger voelt als je die stoot is eigenlijk helemaal niet logisch, het is juist onlogisch.

Nu kunnen jij en ik gaan filosoferen over het waarom en hoe, wij toch pijn voelen in onze vinger wanneer wij die stoten. Kijken of wij het een beetje logischer kunnen maken.

slim
Met citaat antwoorden
Oud
  (#8 (permalink))
Junior member

ThaRealTamgount's Avatar

16-09-2007, 17:26

Citaat:
Origineel gepost door slim Bekijk Bericht
beste mede filosoof (ThaRealTamgount),

Het lijkt me duidelijk dat je hebt zitten filosoferen over het nut van filosofie. Wat ik hiermee wil zeggen is dat zelfs wanneer je niet wilt filosoferen, je toch filosofeert.

P.S: Filosofie maakt dingen alleen maar duidelijker. Dat iets al eenigzins duidelijk is wil niet zeggen dat er niet meer over gefilosofeerd kan worden. Volgens mij is trouwens niets zo duidelijk als jij het voorstelt, en dat logische van dingen daar valt ook wel wat van af te dingen.

ik geef een voorbeeld:
Wanneer je je vinger stoot voel je pijn in je vinger. Dit terwijl de pijn (de informatie van wat pijn is) eigenlijk in de hersenen zit. Dat je pijn in je vinger voelt als je die stoot is eigenlijk helemaal niet logisch, het is juist onlogisch.

Nu kunnen jij en ik gaan filosoferen over het waarom en hoe, wij toch pijn voelen in onze vinger wanneer wij die stoten. Kijken of wij het een beetje logischer kunnen maken.

slim
Beste slim,

Wat ik duidelijk wilde maken met mijn klein stukje tekst is, dat het voor mij persoonlijk niet nodig is om dingen NOG duidelijker kan zien. Ik hou het graag bij feiten. ALs ik weet waarom dingen gebeuren wil ik daar nog niet uren over nadenken.

Met citaat antwoorden
Oud
  (#9 (permalink))
Junior member

slim's Avatar

18-09-2007, 01:01

beste tharealtamgount,

het spijt me dat je dat zegt, want het leven is zoveel rijker dan wij kunnen bevatten.

in de woorden van Sokrates:

Als je niet aan filosofie doet is het alsof je op onbekend gebied zonder kaart rond dwaalt. als je bent waar je wilt zijn, dan is dat puur toeval. Maar wel aan filosofie doet, die heeft ten alle tijden een kaart, die wijst hem de weg. Hij/zij is altijd waar die wil zijn.

slim

Die wijs is, zal horen, en zal in lere toenemen; en die verstandig is, zal wijzen raad bekomen;
Met citaat antwoorden
Oud
  (#10 (permalink))
Junior member
frietjesate is onderweg naar roem

frietjesate's Avatar

19-11-2007, 18:50

Je bent wel goed joh!
Met citaat antwoorden
Oud
  (#11 (permalink))
Junior member

slim's Avatar

19-12-2007, 12:58

Beste mede-filosofen,

Bij het lezen kwam ik dit volgende verhaal tegen, het vertelt over verantwoordelijkheid:

Romeins senator: Helvidius
Romeins keizer: Vespasianus

Op een dag drong Vespasianus er bij Helvidius op aan niet deel te nemen aan een polemisch debat in de Senaat. Helvidius zei tegen de keizer: 'het is aan u om te beslissen mij geen lid van de Senaat te laten zijn, maar zolang ik lid ben, moet ik gaan'.
De keizer antwoordde:'ga dan, maar zeg niets'.
Helvidius:'als u mij niet naar mijn mening vraagr, zal ik niets zeggen'.
De keizer:'maar ik moet je wel naar je mening vragen'.
Helvidius:'en ik moet zeggen wat mij goeddunkt'.
De keizer:'maar dan zal ik je om het leven moeten laten brengen'.
Helvidius:'heb ik ooit beweerd onsterfelijk te zijn? U doet uw deel en het mijne: het uwe is mij te doden, het mijne is te sterven- maar zonder angst;het uwe is mij uit te wijzen, het mijne is te vertrekken, maar zonder spijt'.

slim

Die wijs is, zal horen, en zal in lere toenemen; en die verstandig is, zal wijzen raad bekomen;
Met citaat antwoorden
Oud
  (#12 (permalink))
Junior member

slim's Avatar

19-01-2008, 21:54

beste mede-filosofen,

hieronder heb ik getracht weer te geven wat ik denk dat de beste manier is om te leven.

Wat is de beste manier om te leven?

de beste manier om te leven is alles zogoed mogelijk doen, zonder je zorgen te maken over wat is geweest of wat komen gaat. Het leven is als een ambachtsman, hij kan niets veranderen aan wat hij in het verleden heeft gemaakt, noch kan hij veranderingen aan brengen aan werken die hij in de toekomst gaat maken. Hiervoor zijn twee hele simpele verklaringen, namelijk: het verleden is geweest, dat is klaar, daar kan die niets meer aan veranderen. En de toekomst is er nog niet, daar kan die pas veranderingen aan brengen als het er is, maar dan is het de toekomst niet meer, maar het heden.

De ambachtsman hoeft niet uit te zoeken wat, waarom, hoe, hoeveel, hoelang zijn werkje zal zijn, kosten enz. het enige waar hij zeggenschap op heeft is, naar mijn idee, het volgende: of hij zal zijn uiterste beste doen om de taak om handen zo goed mogelijk te verrichten, of hij zal een halfslachtige poging doen.

Dit wil ik vertalen naar het leven. Wij hoeven ons geen zorgen te maken om wat morgen komen zal, noch over wat gisteren plaats heeft gevonden. Het enige dat ons bezig hoeft te houden is de taak om handen. Doe je uiterste best om wat nu te doen is, dan zul je opmerken, dat waar je vandaag je best om hebt gedaan, morgen, verleden tijd is, waardoor je geen schuldgevoelens hoeft te hebben voor gisteren, en dus ook niet voor het verleden als geheel. Als je vandaag je best doet, dan is het waarschijnlijk dat je morgen ook je best gaat doen. Dus hoef je je ook geen zorgen te maken over morgen of de toekomst. Wat je vandaag hebt gedaan, zul je morgen waarschijnlijk beter doen.

Slim.

Laatst aangepast door slim : 12-03-2008 om 15:00.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Bookmarks

« Aroumie Aroumie | - »

Momenteel bekijken: 1 (0 leden en 1 gasten en/of zoekmachine bots) actieve gebruikers dit onderwerp

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels